TeAdorDoamne

miercuri, ianuarie 30, 2008

E mereu voia lui Dumnezeu sa fim vindecati? II


Idea ca Pavel era bolnav in mod iremediabil sau ca Dumnezeu a refuzat sa il vindece, i-a facut pe multi crestini sa creada ca Dumnezeu uneori zice "Nu" la rugaciunile noastre de vindecare sau ca este voia Lui sa fim bolnavi uneori, si multi sfinti ai Lui accepta boala ca pe o binecuvantare, din care trebuie sa invatam o lectie; este privita ca o metoda pe care Dumnezeu o foloseste sa ne umileasca si sa ne conduca mai aproape de El. Baza conceptului asta e "tepusul in carnea" lui Pavel (2 Corinteni 12:7-10)

Era tepusul din carne o boala?
Exista mai multe opinii cu privire la tepusul in carne. Opinia general acceptata e ca era vorba de o oftalmie cronica, o boala la ochi, care desi nu e extrem de dureroasa, il facea pe Pavel respingator in aspect. S-a dedus asta din Galateni 4:13-14.
Dar citind Fapte 9:17-18, vedem ca Dumnezeu l-a vindecat pe Pavel intr-o anumita ocazie de orbire. Daca ar fi sa imbratisam opinia comuna, ar trebui atunci sa spunem ca Dumnezeu nu a lucrat o vindecare buna in Pavel!

"Tepusul in carne", oricare ar fi lucrul la care se refera, l-a atins pe Pavel, dar cu siguranta NU A FOST DUMNEZEU CEL CARE A TRIMIS-O, tinand cont ca este mentionat specific lucrul asta: era vorba de un sol, un mesager de-al satanei.

Cei care sustin ca ar fi de la Dumnezeu, deduc asta din faptul ca mai devreme Pavel spusese ca motivul prezentei tepusului era abundenta, stralucirea revelatiilor, prin urmare Pavel trebuia tinut smerit cumva, "sa nu se umlfle/ridice/inalte de mandrie". Ei asociaza agentul actiunii de "smerire" cu Dumnezeu.
Si eu gandeam la fel, dar Dumnezeu mi-a dat harul sa vad lucrurile altfel:

Stiti ca exista si o "inaltare" dupa Voia Lui Dumnezeu? In mai multe pasaje, si in Vechiul, si in Noul, de ex. in 1Pe 5:6 Smeriţi-vă dar supt mîna tare a lui Dumnezeu, pentru ca, la vremea Lui, El să vă înalţe.
Mai sunt si alte locuri unde spune despre a fi inaltat.
Unii zic ca "Pavel avea o problema cu mandria, asa ca Dumnezeu i-a trimis un tepus, sa il tina smerit, sa il franga". ... In primul rand, asta nu e un principiu biblic: Dumnezeu spune "Smeriti-va" . NOI trebuie sa ne smerim, trebuie sa fie un act al propriei vointe, pornit din liberul arbitru, altfel, daca ar fi Dumnezeu cel care o face, ar fi calcare in picioare, dictatura, umilire, iar Dumnezeu nu a intrat niciodata peste vointa omului. Tocmai idea asta gresita despre Dumnezeu i-a tinut pe multi departe de El, sau pe altii i-a facut sa le tremure balamalele, slujindu-i de la o oarecare distanta, fara sa guste dulceata bratelor Lui, pentru ca asta a fost Dumnezeul care li s-a "servit" (datorita intrepretarii gresita a unor episoade din VT).
Smerenia nu e ceva pe care sa o fortezi peste o persoana, trebuie sa iasa din interior spre exterior, trebuie sa fie o realizare PERSONALA a starii noastre reale: despre ce suntem fara Dumnezeu, si ce suntem cu si in Dumnezeu. (Ah, multi ani mi-au trebuit sa inteleg diferenta...)
Mai degraba, eu cred ca acolo se refera la faptul ca Pavel, peste tot pe unde mergea, era laudat: invia morti, vindeca orbi, facea minuni, atragea multimi, si traia la un nivel atat de inalt, incat toti spuneau: "Vreau sa fiu ca Pavel! Vreau si eu sa fiu pus in inchisoare si sa vina un cutremur sa deschida usile!".
Ptr ca de fiecare data cand se intampla ceva impotriva Lui Pavel, el, prin credinta lui, vedea situatia aia rasturnata ptr binele lui. Oamenii vedeau asta si voiau si ei intelepciunea si puterea asta in vietile lor.
Dar ... si satan a vazut asta: cati oameni se intorceau la Dumnezeu, ptr ca vedeau in cata revelatie si victorie pasea Pavel. Asa ca satan a vrut sa il traga in jos, a vrut sa faca ceva ca sa il impiedice sa fie atat de inaltat de Dumnezeu. LA ASTA SE REFERA! "Ca sa nu fiu inaltat peste masura" (traducere literala din original), NU "ca sa nu ma ingamf, sau sa ma trufesc", cum redau unele traduceri, in mod gresit, dupa parerea mea.

(aici fac un p.s.: sunt unii care spun ca ei sunt ca apostolul Pavel, ptr ca au un tepus in carne, o boala care sa ii tina smeriti. DAR sa nu uitam ca motivul prezentei tepusului in carnea lui Pavel era "abundenta, stralucirea descoperirilor". Pavel a scris jumate din Noul Testament! Asa ca cine nu a avut o abundenta de revelatii, sa nu se ascunda in spatele tepusului lui Pavel!
Multi oameni comuni, care nu au nici un fel de relatie cu Dumnezeu, drogati, prostituate, adulteri, alcoolici, care, atunci cand aud ca e Voia Lui Dumnezeu sa fie vindecati si fizic, raspund: "Ei, stii, eu am un tepus in carne, ca Pavel" !!!.... O, Doamne....

Un om care a avut o revelatie extraordinara cu privire la neconditionalitatea Dragostei Lui Dumnezeu, si a imbracat forma in caracterul lui, si a pus-o si pe hartie, a fost Traian Dorz, si intr-adevar, el a avut parte din belsug de "tepusi in carne", ca si Pavel: batai, inchisori si persecutii amare... Putini dintre noi, impinsi cu acelasi fel de tepusi, am ramane cu fruntea sus, cum a facut-o el.
Bineinteles ca acum fiecare avem parte de "tepusii" caracteristici vremii si locului in care traim, (cele din partea autoritatilor aproape ca nu mai exista, in Europa, insa asta nu va mai dura multa vreme...), dar intensiteatea intepaturilor (fie ele socio-politice, fie de natura emotionala, din partea rudelor de sange, sau a colegilor) va depinde intotdeauna de abundenta de revelatii ptr care ne punem la dispozitie sa le primim; iar asta va tulbura fara doar si poate apele ateismului sau (la fel de inrobitoarele ape) ale religiozitatii!
inchei paranteza)

Sa revin la 2 Cor. 12:
Cuvantul lui Dumnezeu nu spune ca acest "tepus" era o boala.
Haideti sa vedem in ce context mai e folosita expresia de "tepus in carne" in Biblie:
Termenul in greaca e "skopolos", care inseamna orice lucru ascutit.
Aceeasi expresie e folosita si in Numeri 33:55 si in Iosua 23:13. Inainte ca Israel sa intre in Canaan, Dumnezeu le poruncise sa goneasca si sa distruga locuitorii acelei tari (lucru pe care mult timp nu l-am inteles, dar apoi am vazut, din urmarile pe care neimplinirea poruncii asteia le-a avut, necesitatea taierii unei maini sau a unui picior cangrenat, care va infecta intregul corp, ucigandu-l), pentru ca, daca nu ar fi facut-o, acele popoare ar fi devenit "spini in ochi" sau "ghimpi în coaste" ptr Israel. Astea semnificau probleme, piedici sociale, culturale, de natura spirituala, nu boli.
Nu gasim in nici intr-un caz in Biblie tepusul sa insemne infirmitate fizica.
Era un demon, un inger al satanei care avea misiunea sa il palmuiasca pe Pavel. Cuvantul lui Dumnezeu da termenului "palmuire" semnificatia de "persecutare", "umilire", expresii pe care Pavel le foloseste in 1 Cor 4:11 ptr a descrie starea lui si a colaboratorilor lui.
Ptr a-l umili pe Isus, l-au scuipat, l-au palmuit, l-au batut... (Matei 26:67)
Motivul ptr care oamenii cred ca era vorba de o boala, e din cauza cuvantului "neputinta", "slabiciune" in alte traduceri, folosit de 2 ori in vs. 9. "Si El mi-a zis: harul Meu iti este de-ajuns; caci puterea Mea in slabiciune/neputinta/infirmitate este facuta desavarsita. Deci ma voi lauda mult mai bucuros in slabiciunile mele, pentru ca puterea lui Cristos sa ramana in mine.
10 De aceea, simt placere in slabiciuni, in defaimari, in nevoi, in persecutii, in stramtorari pentru Cristos; caci cand sunt slab, atunci sunt tare."
In ziua de azi uzul exclusiv aproape al cuvantului "infirmitate" este cel cu privire la o slabiciune, boala fizica. Din cauze asta avem infirmiere ;)
Dar vedem ca in vocabularul biblic, infirmitate, slabiciune mai inseamna si altceva: in Romani cap 8:26 spune ca "Duhul ne ajuta in slabiciunile/neputintele noastre. caci nu stim sa ne rugam, asa cum ar trebui, dar insusi Duhul mijloceste pentru noi cu suspine negraite."
Deci o slabiciune este si a nu sti sa ne rugam.
In dictionar, slabiciune semnifica orice fel de inadecvare fata de un anumit standard.
Cand Pavel spune ca "ma voi lauda in slabiciunile mele", noi presupunem ca e vorba de boala, dar daca analizam contextul, vedem in cap 11 la ce slabiciuni se refera:
vs. 30 Daca e vorba sa ma laud, ma voi lauda numai cu lucrurile privitoare la slabiciunea mea.
Si le citim aici: 1 Cor 11:23-27 "...osteneli, inchisori, lovituri, ...pericole de moarte, ...improscat cu pietre, naufragii, ... primejdii pe rauri, din partea jefuitorilor, din partea neamurilor, din partea paganilor, oboseala, munca, nedormire, foame, sete, frig, lipsa de imbracaminte", si ATENTIE: TOATE astea, le vedem caracterizate de Paul in vs 28 "lucruri din afara".
(Desigur, apoi Pavel a adaugat si o alta slabiciune dinauntrul lui: grija ptr toate bisericile, desi stia ca nu trebuie sa ne ingrijoram de nimic (Filipeni 4:6), recunoscandu-si slabiciunea asta in vs 29. "Cine este slab si sa nu fiu si eu slab? Cine cade in pacat si eu sa nu ard?", dar nu despre asta vorbim aici.)
Asadar, versetul 10 din cap 12, vazut in contextul lui corect, vorbeste despre PERSECUTII!!
Cred ca Cuvantul se explica atat de bine singur... E suficient sa ne lasam arsi de sete si de pasiune ptr inima Lui, si sa vrem sa vedem lucrurile cum le vede El, si ... nu dureaza mult pana prejudecatile se vor usca si vor cadea singure.
Asa cum poporul Israel avea spinii si tepusii lui, Canaanenii pagani, asa si Pavel avea tepusii lui, evreii religiosi, si era mereu vorba de satan care impingea oameni sa ii impiedice in orice fel lucrarea. Si de tepusii ASTIA Pavel voia sa fie eliberat, asa cum facuse cerere explicita de rugaciune si de lupta spirituala fratilor lui din biserica din Roma (Romani 15:30-31).
Cred cu toata inima ca Dumnezeu ne-a pus la dispozitie autoritatea sa invingem SI orice fel de boala (pe langa bolile sufletesti), dar asta nu inseamna ca cine nu crede asta, si nu se foloseste de ea, este o persoana oribila, sau mai putin crestina decat cine o face. Nu, ptr ca nimeni nu poate sa faca lucrurile astea in maniera cea mai perfecta. Eu insami abia invat si am facut abia primii pasi in directia asta.
Ci pur si simplu, vom reusi atat cat vom cunoaste si vom actiona in credinta, sa beneficiem in diferite grade, aici pe Pamant, de ceea ce Isus ne-a asigurat la cruce.
De ceea ce urmeaza dupa... vom beneficia cu siguranta cu totii.


(revin)